lørdag 3. desember 2016

Hvor ble det av den koselige adventstiden?

Vi er nå i starten på adventstiden.
Noen er sikkert allerede i gang med gavekjøp og forberedelser. Du husker kanskje hvordan det var da du var barn? Det eneste ansvaret vi hadde var å åpne gaver på Julaften og leke med leker.
Vi elsket julen og alt var så enkelt, så hva skjedde?
Dessverre ble vi voksne, og voksenlivet bringer med seg ekstra forventninger.
Enkelhet er nesten et fremmedord for voksne.
Vi gjør alt så mye mer komplisert enn det behøver å være.

Tenk på det.

I stedet for bare å feire med våre familier på Julaften, har vi omgjort julen til en måneds lang virvelvind av stress.
Julebord, julehandel og man kan nesten kjenne at det lukter svidd av kredittkortet, og mange lider økonomisk i de på følgene månedene.
Det har blitt en gjøremåls-liste i stedet for en tid med feiring og kvalitets tid med dem vi er glad i.
Så, hva kan vi gjøre med det?

Jeg har reflektert mye det siste halvannet året,
jeg tok det første steget mot et mer OK liv og en bedre hverdag i sommer. 
Jeg vil nyte de små gleder i hverdagen, nyte mer tid sammen med barna mine,
nyte mer av det jeg ikke har fått gjort og opplevd på veldig lenge.

Det er vanskelig å omstille seg til et "nytt" liv, vanskelig å ta mer hensyn til seg selv og være litt egoist.
Men livet er for kort til å ikke nytes.
Jeg vil og skal være en bedre mor, venninne og forhåpentligvis kjæreste.
Da må jeg ha tid til det og derfor er de valgene jeg vil ta, viktige nå og i tiden fremover.
Det som er sikkert er at jeg tenker annerledes nå enn for noen år siden - å få et nytt perspektiv på livet er noe mange bør oppleve på en eller annen måte.
Ikke nødvendigvis på den måten jeg fikk erfare, men en liten oppvekker trenger alle.

Jeg skal tilbringe adventstiden min i mer rolige former i år enn det jeg har gjort på mange år.
Denne jula skal alle mine 3 barn være hjemme og vi skal nyte hvert sekund sammen.

Ikke noe mas og jag - heldigvis -  og noen koselige julekonserter blir det også tid til i år.

Jeg ønsker dere alle en rolig førjulstid -
ikke stress og styr så mye..
bare nyt de små gleder.
Det blir jul uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar